11 april 2016

Nøstebarndressen - en miniguide

Nøstebarndressen er helt klart det mest brukte barnehageplagget vi har. Den kan være litt kjedelig å strikke, i hvertfall i de større størrelsene, men de er HELT KLART verdt det! Navnet, eller kallenavnet, har dressen fått da det jo er en oppskrift fra Nøstebarn, men oppskriften heter egentlig Heldress med knapper.

Venstre: enkel Kauni ES og Kauni ensfarget str. 2-3 år.
Høyre: dobbel New Zealand Lammeuld str. 3-6 mnd


Som jeg har skrevet tidligere strikket jeg min første nøstebarndress før jeg ble mamma (og før jeg visste så mye om hvilke garntyper som er gode til forskjellig bruk). Jeg strikket den i dobbel tråd alpakka fra Drops. Det ble en myk og god dress, og da storebror kom til verden prøvde brukte vi den også litt, men den ble nok litt i tykkeste laget å bruke under ytterklær. Men det var en veldig god sovedress!

Dobbel Filcolana New Zealand Lammeuld 3-6 mnd

Så da jeg skulle i gang med å strikke en ny dress til en nå veldig aktiv gutt på 2,5 år, støvsugde jeg nettet etter tips og råd og gode ideer. Jeg hadde forelsket meg i en regnbuefarget dress jeg så en gang, men visste ikke helt hvordan man fikk til en så fin fargegradering med dobbelt garn. Men det viste seg å være en veldig enkel løsning. I stedet for regnbuefarger valgte jeg å strikke i Kauni ES som ga blåfargegraderinger. Du kan lese hvordan lengere nede.

Kauni ES og Kauni ensfarget i størrelse 2-3 år


Såh, nå som jeg er noen erfaringer rikere, tenkte jeg å gjøre det litt lettere for andre der ute som også vil prøve seg på den fantastisk gode nøstebrndressen. Hermed en liten kortfattet oppsummering av mine erfaringer:


  • Oppskriften: 
  • Garn: 
    • I følge oppskriften: dobbel 2 tråds merino ull fra Nøstebarn
    • Andre muligheter: 
    • Forslag med enkel tråd: (her ville jeg gått opp en pinnestørrelse hvis du strikker stramt)
    • Regnbuefarger:
      • Jeg forelsket meg som sagt i en dress jeg så som var strikket i nydelige regnbuefarger. Det vanligste er vel å bruke Kauni, men da dette er litt tynnere og kun strikkes med enkel tråd er det mange som går opp en eller to pinnestørrelser (jeg bruker pinner 3,5 og 4).  Dressen blir tynnere, men også lettere og er en utrolig god dress å bruke under vinterdress, regntøy o.l. Jeg har også valgt å legge opp maskeantall til en størrelse større enn den jeg strikker, og så strikke lengden som passer (f.eks. masker til størrelse 3 år og lengde til størrelse 2 år) så dressen ikke blir for smal.
        • enkel Kauni effektgarn (her er det mange fine varianter)
          • "vanlige" regnbuefarger: enkel Kauni EQ
        • her kan man velge å strikke i striper med annet ubehandlet ullgarn (enkel tråd) av samme tykkelse, som noen av de ovennevnte, eller bruke enkel Kauni ensfarget
    • Striper: 
      • Uansett om du velger å strikke med den ene eller andre tykkelsen, er det mange som velger å strikke striper. Jeg, som mange andre, har valgt å se bort fra øking til ekstra plass bak når jeg gjør det da dressen blir ganske romslig, og det ikke er nødvendig med ekstra plass. I hvertfall med de dressene som jeg har strikket i ubehandlet ull.

Hvis du googler "nøstebarndress" eller går på Instagram #nøstebarndress finner du mange fine varianter. Her er noen av mine favoritter: 

Nydelige ensfargede dresser strikket i New Zealand Lammeull.
Bildet er lånt med tillatelse av Monstermønster. Du finner hele blogginnlegget og flere fine bilder her!

Kjempefin ensfarget dress strikket i dobbel 2- tråds merinoull fra Nøstebarn.
Bildet er lånt med tillatelse fra Lykeplagg. Du finner hele blogginnlegget her!

For en fin oversikt over Nøstebarndresser strikket i Kauni effektgarn bør du besøke denne siden. Der finner du blandt annet denne fine dressen:

Bilde lånt fra Frksnupp. Du finner hele innlegget her!


Så da gjenstår det bare å ønske lykke til med din nye nøstebarndress - den er som sagt verdt det :)





***









9 kommentarer:

  1. Hei! Så flotte dresser og flott oversikt! Jeg stusser bare litt på å bruke dobbel Pickles Pure Wool, siden den har ca samme tykkelse som Kauni?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Det har du rett i, den har sneket seg inn under dobbel. Har rettet det nå :)

      Slett
  2. Super bloggpost! Dette er mitt neste prosjekt nemlig, planlagt i Kauni, så det var gode tips å få her!

    SvarSlett
  3. Kjempefin oversikt og oppsummering! Slike innlegg er alltid nyttige :-)

    SvarSlett
  4. Så flott innlegg! Så herlig å slippe all tenkingen selv:):) mange fine dresser her, den gjør seg både i ensfarget og med striper.

    SvarSlett
  5. SÅ fint med en slik oversikt over dine erfaringer! Dette skal jeg ta vare på til jeg evt. skal strikke en. Jeg er veldig glad i oppskriftene fra Nøstebarn, og har strikket maaange av modellene, men ikke denne dressen. Jeg ville nok valgt en tynn variant til bruk under andre klær. Den er jo like varm, selv om den er tynnere. Ull er ull!
    Ønsker deg en fin vår!

    SvarSlett
  6. Takk for at du deler dine erfaringer! Jeg har to dresser på samvittigheten, og må faktisk innrømme at jeg liker å strikke de. Enkle og greie! Og veldig praktiske!

    SvarSlett
  7. Hei! Jeg så først i dag at du hadde spurt om å få låne bildet...det var selvfølgelig helt greit, beklager at jeg er så treg! Fin guide til nøstebarndressen, det er et mønster jeg aldri blir ferdig med. Fine versjoner du har strikka :)

    SvarSlett
  8. Fantastisk flott blogg du har. Veldig flott dress som jeg har lyst til å strikke til mitt barnebarn. Har aldri strikket i Kauni, men det var så nydelig blåfarge på den stripete. Mye nyttig info har du også lagt ut. Hvor kjøper en Kauni? Har aldri strikket av det før.

    SvarSlett