06 juli 2014

Vognpose


Jeg har tatt en svingom med symaskinen (en sjelden dansepartner for tiden), da jeg syntes vi hadde bruk for en tynn pose/teppe/greie i vogna. Voksiposen er alt for varm, selv med silkedyna, så jeg tok meg en tur i Stoff & Stil, og kjøpte inn stoff, glidelås, tråd og bånd.


Jeg tok utgångspunkt i en oppskrift på vognpose i boka Sy til barna av Mari Melilot, men gjorde en del justeringer, da jeg ønsket en helt tynn pose, uten å måtte brette dobbelt (som er grunnen til at voksiposen er alt for varm..)

Det gikk overraskende fort, da jeg først fikk satt i gang (hadde lettere angst for å klippe og sy i Jersey stoff, siden jeg aldri har prøvd å sy med det før), og det var slett ikke så trøblete som jeg hadde trodd. 


Jeg ble ganske fornøyd med resultatet, selv om jeg nå ser at jeg burde ha valgt hvit tråd rundt seleåpningene inni posen (det tenkte jeg rett og slett ikke på kl 1 i natt da posen bare skulle se å bli ferdig...)

Men praktisk er den, og den fikk sin første tur med i Djurs Sommerland i dag. Både mammma og sønn er fornøyde (og vi høstet et par komplimenter - det er jo alltid stas!)












***




8 kommentarer:

  1. Imponerende! Så gøy det må være å kunne sy, håper virkelig jeg kan lære det en vakker dag :)

    SvarSlett
  2. Så fin og praktisk pose! Deilig å lage det man trenger selv:)

    SvarSlett
  3. Gratulerer! Godt jobba! Praktisk og fin!

    Fortsatt god sommer fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Kjempefin! Ekstra gøy med alt som man har laget selv. Kunne ønske jeg var litt flinkere til å sy!

    SvarSlett
  5. For en flott pose!! Jeg kan ingenting om å sy, men ha lyst å prøve. Kunne du fortalt hvordan stoff du har brukt? Du sier Jersey stoff, men inne på Stoff og Stil sine nettsider finnes det mye forskjellige typer Jersey stoff. Hva brukte du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg synes det beste er å gå i butikken og kjenne på stoffene sev for å finne det helt riktige. Jeg har brukt et litt tynnere stretch jersey som det innerste laget og et litt kraftigere ytterst - mere detaljert husker jeg faktisk ikke. Jeg vil tro at noe alla dette kan bukes (uten å være helt sikker)https://www.stoffogstil.no/metervarer/jersey/printet-jersey/stretch-jersey-offwhite-med-vaskebjoern
      Jeg hadde heller ikke så mye erfaring med å sy da jeg begynte på denne, så det klarer du helt sikkert!
      Lykke til!

      Slett
  6. Veldig fin! Har du lyst til å dele fremgangsmåte?

    SvarSlett