21 mai 2012

Heklet babyteppe

Mykt og deilig teppe til baby som alle kan hekle!


Slik gjør du:


Teppe:


Legg opp 122 lm med tykt bomullsgarn med heklenål 4,5. 

Rad 1: Hekle 1 st i den 4. lm fra nålen. Deretter 1 st i hver lm. (totalt 120 st). Snu.
Rad 2: Hekle 3 lm. 1 st i bakre løkke på den 2. st. Fortsett å hekle st i bakre løkke resten av raden, siste st i 3. av 3 lm fra første rad. Snu. 
Gjenta rad 2 i ønsket antall rader. 55 rader gir en passende størrelse til babyteppe. 


Kant: 


Når du har heklet ønsket antall rader frem og tilbake, så fortsett med fm hele veien rundt teppet uten å bryte garnet. Øk med 4 lm i hvert hjørne. Totalt 4 runder med fm. 

Bølgekant: Hekle 1 lm, * hopp over 2 fm, 5 st i neste fm, hopp over 2 fm, hekle 1 fm i den neste fm, gjenta fra *

Avslutt, fest garnet.


Lykke til! 

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en kommentar, og jeg vil gjerne se hvis du selv har laget et teppe :)








Legg gjerne igjen en kommentar! :)



12 kommentarer:

  1. Veldig fint babyteppe. Enkelt og "rent", og mange ganger det som er finest til de små.
    Tenkte jeg skulle prøve meg på dette teppe.
    Har bare ett spm før jeg tar fatt på heklenålen, mulig jeg er litt treg men... :-)
    Står følgende:

    Legg opp 120 lm med tykt bomullsgarn med heklenål 4,5.

    Rad 1: Hekle 1 st i den 4. lm fra nålen. Deretter 1 st i hver lm. (totalt 120 st). Snu.

    Om man tar 1 st i den 4 lm, får man ikke da bare totalt 117 st på første rad?!

    takker for svar.
    Hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hege!
      Takk for hyggelig kommentar!
      Nei, du har helt rett, det er en feil i oppskriften. Man skal legge opp 122 lm, da får man 120 hvis man starter i den 4. lm :) Jeg har rettet det nå.
      I prinsippet kan man legge opp så mange lm man vil, så man får den lengden man ønsker. Med tykt bomullsgarn og 122 lm blir teppet ca 75 cm langt (inkl. kant), og med 55 rader blir det ca 70 cm bredt (inkl. kant).

      Lykke til!

      Slett
    2. Men 122 og starte på 4de blir vel 118? Hvordan kan 4de bli 120? Skal gjøre denne tenke jeg, men forstår ikke 🙈

      Slett
  2. Hei Guro!
    Takk for hyggelig kommentar!
    Man får riller ved å hele tiden hekle i den bakre løkken, ikke gjennom begge løkkene.
    Gir det mening?

    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Takk for oppskrift :)
    Jeg er nettopp ferdig med teppe nr 2 av denne typen! Jeg har hekla med dobbelt garn babyull fra Europris, og det ble veldig tykt og godt :) Teppe nr to heklet jeg andre veien i forhold til oppskriften, synes det er så kjedelig å hekle så lange rader :P La opp 85 masker, og da ble det sånn ca like bredt som det andre teppet. Husker ikke helt i farta hvor mange rader jeg heklet, men det kan jeg telle før jeg gir det bort :)
    Hilsen Hanne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne! Det høres kjempefint ut! Hvis du rakk å telle rader før du ga bort teppet, vil jeg gjerne høre fra deg ;) Det er sant at det ikke er så spennende med så lange rader :)
      God jul!

      Slett
  4. Hei,

    Så flott teppe! Fikk lyst å lage. Kan du angi sånn ca hvor mye garn som går med?

    Anne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Takk for hyggelig kommentar! Til dette teppet brukte jeg ca. 8-9 nøster av tykt bomullsgarn fra Stoff og stil.

      Lykke til og god jul!

      Slett
  5. Hei. Har lagd dette nå, men slet litt med fastmaskene rundt da det ble store mellomrom ved stavene på lengdene. Noe tips på hvordan fastmaskene festes der, eller er det bare jeg som har fått mye luft? Takk takk :)

    SvarSlett
  6. Hvor lang tid brukte du på dette?😍

    SvarSlett